"Dessa ytterligare investeringar gör det möjligt för oss att påskynda och möta den ständigt ökande efterfrågan på vår teknik”, säger PulPacs VD Linus Larsson (Bild PulPac)

PulPac får 1,2 miljoner dollar till global kommersialisering

20 januari, 2021ANNONS

Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac har via en finansieringsrunda fått ett finansiellt tillskott från sina investerare på 1,2 miljoner US-dollar (ca 10 miljoner kronor). Pengarna ska användas för att påskynda den globala kommersialiseringen av bolagets teknik för tillverkning av förpackningar och engångsartiklar av torrformade cellulosafiber.

Det ekonomiska tillskottet innebär att PulPac nu från sina investerare fått in sammanlagt 7,1 miljoner dollar (drygt 59 miljoner kronor) .

PulPac skriver i ett pressmeddelande att man dessutom säkrat en finansiering från nordiska banken Nordea på drygt 1,4 miljoner dollar (ca 11,7 miljoner kronor) som ska användas för inköp av avancerad utrustning för produkttillverkning.

”PulPac kommer att använda intäkterna för att fortsätta sin snabba industrialisering av tekniken via säkra partnerskap och investeringar över hela leveranskedjan för att säkerställa skalbarhet, kostnadseffektivitet och standardisering”, skriver företaget i meddelandet.

PulPacs teknik går ut på att tillverka förpackningar och engångsprodukter genom att torrforma cellulosafiber. (Bild PulPac)

PulPacs teknik, som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter, är unik och skiljer sig från de traditionella metoderna för att forma cellulosa. Den nya tekniken möjliggör en ersättning av engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

PulPacs ”Dry Molded Fiber”-koncept ses som en banbrytande teknik för tillverkning av cirkulära, lågpresterande fiberbaserade förpackningar och engångsprodukter. Genom en teknik för cellulosaformning, som utförs utan behov av vatten, möjliggör PulPac för varumärkesägare och förpackningskonverterare att ersätta engångsplast med ett hållbart och kostnadseffektivt alternativ.

”På en global marknad, som är angelägen om att hitta lönsamma och prisvärda alternativ till engångsplast, erbjuder Dry Molded Fiber-tekniken hållbarhet med bibehållna eller i vissa fall ännu bättre marginaler. De ytterligare investeringar, som vi nu fått, gör det möjligt för oss att påskynda och möta den ständigt ökande efterfrågan på tekniken”, säger Linus Larsson, PulPacs VD och en av uppfinnarna bakom torrformningstekniken.

PulPacs företagsidé går ut på att det snabbt och på global basis ska gå att minska användningen av engångsplast. För att uppnå detta licensierar PulPac sin teknik till varumärkesägare och konverterare, vilka sedan startar egen produktion av de torrformade fiberprodukterna. PulPac har idag samarbets- och licensavtal med ett antal utvalda kunder, inklusive flera stora globala varumärken, vilka verkar i ett flertal olika branscher.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!