”Denna ökade investering ger oss möjlighet att påskynda vårt marknadserbjudande”, säger Linus Larsson, VD PulPac. (Bild PulPac)

PulPac har fått mer kapital till sin globala kommersialisering

17 december, 2019

Göteborgsbaserade utvecklingsföretaget PulPac AB har tagit in mer kapital för att accelerera den globala kommersialiseringen av sin innovativa tillverkningsteknik för hållbara förpackningar och engångsartiklar.
Kapitaltillskottet har skett genom en nyligen genomförd finansieringsrunda, ledd av befintliga investerare.

PulPac skriver i ett pressmeddelande att med ökade investeringar från företagets ägare PPI, WPP och Dryfiber (PulPacs personalbolag), kommer PulPac att fortare kunna skala upp och kommersialisera sin patenterade teknik, som licensieras till varumärken och tillverkare. I tillägg till befintliga aktieägare går nu också styrelseledamoten Marcus Palm in som ny ägare.

Exempel på PulPac-produkter tillverkade av ”torrformad cellulosa”. (Bild PulPac)

PulPacs teknik, som torrformar cellulosafibrer till hårda förpackningar och engångsprodukter, är unik och skiljer sig från de traditionella metoderna för att forma cellulosa. Den nya tekniken möjliggör en ersättning av engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

”Över hela världen kräver konsumenter och myndigheter hållbara, men prisvärda, alternativ till engångsplast. I det ligger förstås en stor affärsmöjlighet för PulPac, som den första tekniken att erbjuda hållbara lösningar till ett lägre pris än nuvarande produkter och i global skala. Denna ökade investering ger oss nu möjlighet att påskynda vårt marknadserbjudande för att ytterligare möta efterfrågan på vår teknik”, säger Linus Larsson, CEO på PulPac och en av uppfinnarna av tekniken.

PulPacs globala affärsmodell bygger på att skapa en licensaffär som är ömsesidigt lönsam för PulPac och dess licenstagare. Idag har företaget samarbets- och licensavtal med ett antal kunder, inklusive flera globala aktörer verksamma inom olika branscher.

PulPac AB, som har 19 anställda, bildades 2017 och är baserat i Göteborg.

Om PulPacs ägare:

WPP
WPP är ett kreativt transformationsföretag, som bygger en bättre framtid för sina kunder genom ett integrerat erbjudande av kommunikation, erfarenhet, handel och teknik.

PPI (PulPac Intressenter AB)
PPI är ett konsortium av västsvenska ”affärsänglar”. I PPI ingår Johan Möller, (medgrundare Collector), Lennart Grebelius, (grundare och ägare av Sätila Holding AB), Mats Franzén och Pål Junhamn (grundare av Zetup AB), Björn Engström (Forsman & Bodenfors) samt Christian Jörgensen, Anders Wennergren, Hans Kling, Per Joachimsson, Mattias Ottermark och Gunnar Johansson.

—————————————————————

Vi har tidigare skrivit om PulPacs strategi för global lansering. Läs HÄR.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!