På restaurangerna finns speciella returpunkter som ser till att insamling av förpackningarna sker korrekt. (Bild &Repeat)

&Repeat lanserar pantsystem för take-away-förpackningar

1 december, 2020

&Repeat – ett nystartat svenskt bolag inom cirkulär ekonomi – lanserar idag, den 1 december, ett nytt pant- och sorteringssystem för engångs- och take-away-förpackningar på restauranger.

Idag återvinns endast femtedel av den typen av engångs- och take-away-förpackningar (t.ex. salladsskålar, kaffemuggar, etc.) och &Repeats mål är att på tre till fem år komma upp till samma returnivåer, som dryckesburkar har i dag, dvs. ca 80 procent.

Initialt införs det nya pant- och retursystemet på cirka 40 restauranger i Stockholm och målet är att få med sig hela restaurang- och conveniencebranschen.

Från den 1 december 2020 kan restaurangkunder i Stockholm, som handlar på Panini Internazionale (25 restauranger), Zocalo (5 restauranger), LETT (4 restauranger) och Mahalo (2 restauranger), få fyra kronor i pant på förpackningar, som lämnas till återvinning.

Tor Espen Steinvik är VD och grundare av &Repeat. (Bild &Repeat)

Systemet med pant fungerar både för take-away och för de, som äter på restaurangen. På restaurangerna finns dessutom egna returpunkter, som ser till att insamling av förpackningarna sker separat. &Repeat och Stena Recyling har tillsammans utvecklat en ny process för att säkra ett renare materialflöde, som bidrar till att materialets egenskaper och värde bevaras på bästa sätt.

”Det finns idag tydliga förväntningar från konsumenter på att företag ska vara medvetna om hur de påverkar lokalsamhället, och vi ser att många varumärken har en stor önskan att bidra positivt. Vi gör det nu möjligt för restaurangbranschen att gå över till ett cirkulärt system och på så sätt ta ett stort kliv framåt inom ett område med stora miljöutmaningar. Vårt system för insamling säkerställer att materialet kan används fler gånger. Vi ska få engångsartiklar att bli flergångsartiklar, något som starkt kommer att bidra till att få ner koldioxidutsläppen”, säger Tor Espen Steinvik, VD och grundare av &Repeat.

I Sverige används varje år två miljarder take away-förpackningar. Om man når samma nivå av återvinning av sådana förpackningar som för PET-flaskor och dryckesburkar så skulle det innebära en besparing motsvarande 150.000 ton koldioxid. Det motsvarar utsläppen från 75 miljoner måltider eller 15.000 varv runt jordklotet med bensindriven bil.

———————————————-
&Repeat är en svensk startup, som utvecklar cirkulära lösningar för hållbarhetsutmaningar inom foodservice-branschen. Företaget grundades i början av 2020 av personer med bakgrund från ett av Europas ledande plaståtervinningsföretag. &Repeat samarbetar idag med både forskningsinstitut och återvinningspartners för att åstadkomma betydande förbättringar på kort tid.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!