Specialutvecklade QR-kodförsedda tråg för självplocksallad och färdigmat ingår i det unika retursystem som nu testas i fyra av kedjan REWE:s butiker i tyska Köln. (Bild REWE/Vytal)

Retursystem för salladstråg testas av tysk stormarknad

12 november, 2020

En tysk stormarknadskedja introducerar ett unikt retursystem för salladstråg, som styrs med hjälp av QR-koder och en app i konsumentens mobil.

Det är den tyska kedjan REWE, som tillsammans med Köln-baserade start-up-företaget Vytal, har dragit igång en testperiod i sina salladsbarer för självplock i fyra butiker i Köln och där avsikten är att minska förpackningsavfallet inom food-to-go-sektorn.

Konceptet går ut på att speciella returtråg i en dispenser vid salladsbaren kan kopplas till kundens individuella QR-kod, som utvecklats av Vytal och som finns antingen i en app i kundens mobil eller på ett speciellt ”offline”-kort.

Kunden scannar sin kod vid dispensern och kan sedan plocka ut det specialutvecklade tråget, som rymmer 1,25 liter och som kan diskas och användas i mikrovågsugn. Kunden fyller tråget, som är kraftigare och tyngre än traditionella engångstråg i plast, med önskade salladsprodukter och försluter med det medföljande locket. I kassan dras sedan vikten av tråg och lock av automatiskt innan betalning.

Efter användning har kunden två veckor på sig att gratis returnera salladstrågen till speciella returstationer i REWE:s butiker. Returen sker i några enkla steg: kunden skannar QR-koden på brickans lock, öppnar returstationens skjutdörr, sätter in brickan och stänger skjutdörren igen. Enheten kontrollerar om brickan har returnerats tom och med locket. Om så är fallet avbokas tråget från kundkontot och kunden får en returbekräftelse på sin mobiltelefon.

Den kund, som vill testa tjänsten först utan att installera Vytal-appen, kan ange sitt mobilnummer på en display i en av de butiker, som ingår i testet. Kunden får sedan ett SMS med en kod, som matas in på displayen, varefter ett tråg kan plocka ut ur dispensern. Totalt tre tråg kan på så sätt lånas via mobilnumret.

”Vår övergripande strategi är att minska förpackningsavfallet. Men samtidigt vill fler och fler kunder ha färdigmat och snacks on-the-go, vilket leder till ett ökat behov av förpackningar. Vi är glada att nu tillsammans med Vytal kunna testa detta smarta returalternativ, som gör att vi till viss del kan minska förpackningsavfallet”, säger Pia Schnück, som är hållbarhetsansvarig hos REWE.

”Vår vision är att om fem år kan alla kunder ta med sig färdigmat eller få den hemlevererad utan att producera förpackningsavfall”, säger Sven Witthöft, medgrundare av Vytal.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!