I november får förpackningsbranschen en möjlighet att mötas fysiskt igen, när Scanpack arrangerar ett ”Pop-up” – en halvdagskonferens och en ”inkastare” inför Scanpack i oktober 2022. (Bild Scanpack, 2018)

Scanpack Pop-up ger branschen en möjlighet att träffas igen

17 september, 2021ANNONS

Årets planerade Scanpack ställdes som bekant in på grund av osäkerheten kring pandemin och arrangeras i stället 4 – 7 oktober 2022. Visst hade det varit trevligt att kunna ses på Scanpack och äntligen kunna ha lite fysiska möten. Svenska Mässan har en lösning på det: Den 17 november i år arrangeras Scanpack Pop-up på i Göteborg, något av en ”inkastare” till mässan nästa år.

Anna-Lena Friberg. affärsansvarig Scanpack.

Scanpack Pop-up blir en halvdagskonferens med en table-toputställning och ett avslutande mingel. Mässgeneralerna Anna-Lena Friberg och Pernilla Sandberg ser fram emot dagen och möjligheten att kunna möta både existerande och potentiella utställare till mässan nästa år.

Pernilla Sandberg, försäljningsansvarig Scanpack.

”Fokus med den här dagen är helt klart att det ska vara roligt att träffas igen. Vi har valt att bara ha det som ett fysiskt möte, vi menar att det finns en viss trötthet i alla digitala möten under pandemin, säger Pernilla Sandberg.

Under dagen kommer deltagarna bland annat att få inspiration och kunskap kring cirkulära lösningar och förändrade konsumentmönster i spåren efter Covid-19. Spännande talare och en paneldiskussion står på programmet med olika röster från och utanför branschen, bland annat Oskar Lingqvist från McKinsey och moderatorn och journalisten Catarina Rolfsdotter-Jansson, som blev vald till årets talare 2019. Dessutom kommer prisutdelningen för ScanStar, som var tänkt att hållas på mässan, nu att ske på Scanpack Pop-up.

Catarina Rolfsdotter-Jansson. (Bild rolfsdotter.se)

”Oskar kommer att ge exempel på förväntade konsumentbeteenden efter pandemin och Catarina tar upp hållbarhetsfrågor i något hon kallar en tidsspaning baklänges, där hon pekar på hur vi fick en hållbar värld år 2050. Det är fler talare, som kommer att poppa upp i programmet, så det är en god idé att hålla koll regelbundet. Dessutom kommer vi också att ha en paneldiskussion under dagen”, berättar Anna-Lena Friberg.

Någon middag blir det inte efter programmet, men det utlovas ett mingel med tilltugg.

”Vi hoppas på en bra uppslutning och mycket entusiasm, förhoppningsvis blir vi ett par hundra personer. Vi kommer också att erbjuda företagen ett begränsat antal platser för en table-toputställning att mingla i och se på nyheter i branschen”, säger Pernilla Sandberg.

Mycket positivt inför Scanpack 2022

När det gäller Scanpack nästa år känner man av en stark positivism ute i branschen. Intresset för att vara med ökar nu snabbt, enligt Anna-Lena och Pernilla. I samband med att mässan flyttades, var det ett antal företag som valde att kliva av helt, inte för att man tvivlar på mässan utan på grund av andra omständigheter.

”Vi har idag drygt 260 bekräftade utställare och jag är säker på att vi ändå kommer att kunna återvinna – det är ju ett populärt begrepp i branschen – rätt många av de som valde att kliva av. Intresset från utlandet är också överraskande stort nu direkt efter sommaren”, säger Pernilla, och konstaterar mer eller mindre samtidigt att det dök upp ett nytt utländskt företag som bekräftade sitt deltagande.

Scanpack 2022 har tre möjligheter för att delta: dels själva kärnverksamheten dvs utställningen dels de nya områdena Pioneers och Summit.

Pioneers är mötesplatsen för affärsutveckling, innovationer, nya möjligheter och matchmaking. När det gäller Summit räknar man med att spänna bågen rejält och ha högklassiga talare på plats och bygga en plats där forskare och politiker sammanförs med förpackningsindustrins beslutsfattare och dess kunder.

”Dessa tre alternativ har vi kommit fram till efter att vi låtit göra djupintervjuer med våra kunder”, säger Anna-Lena.

Fokusområden på mässan blir digitalisering, cirkulära lösningar och nya trender och innovationer.

Summit kommer att vara en avdelning, där man får betala en deltagaravgift, men precis som på förra Scanpack kommer man att ha det man kallar en ”Superbrandscen” med presentationer och aktiviteter tillgängliga utan kostnad, mitt i mässhallarna. Dessutom kommer det att finnas en avdelning på andra våningen för bioplastföretag och tidningen nord emballage räknar även med att återkomma med den populära Oktoberfesten!

”Det är otroligt skönt att det börjar vända nu, även om pandemin långt ifrån är över. Svenska Mässan har tvingats permittera många anställda, men nu har vi börjat återanställa igen. Vi är på väg tillbaka och vi ser oerhört positivt på framtiden”, avslutar Anna-Lena.

Det ska också påpekas att Svenska Mässans anläggningar är Covid-19-certifierade, vilket gör besöket tryggt.

Text: Bo Wallteg

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!