Scanpack Pop-up på svenska Mässan blev en lyckad ”inkastare” till nästa års Scanpack i oktober och visade att det är poppis att kunna träffas fysiskt igen... (Bild Bo Wallteg)

Scanpack Pop-up visade att det är poppis att träffas…

24 november, 2021ANNONS

Scanpack poppade upp nyligen på Svenska Mässan. Ja, inte själva utställningen förstås, men väl en liten inkastare till mässan i början av oktober nästa år. Scanpack Pop-up blev en halvdag med intressanta presentationer, en liten bordsutställning och drygt etthundra besökare.

Det var ingen tvekan om att de som var på plats trivdes och fick utlopp för det under lång tid uppdämda behovet av att kunna mötas fysiskt. De digitala mötena har ju regerat under lång tid, men nu gick det att träffas igen. Därmed var pauserna under eftermiddagen lika viktiga som presentationerna.

Ett genomgående tema under dagen var hållbarhet. Catarina Rolfsdotter-Jansson är programledare, journalist och författare med stor kompetens inom hållbar utveckling och var moderator under dagen.

På scenen fanns inledningsvis Dennis Pamlin, entreprenör och framtidsspanare, som inledningsvis gav en engagerad presentation på temat ”Förpackningsinnovation för 4:e industriella revolutionen”. För att sammanfatta det väldigt enkelt kan man säga att han uppmanade förpackningsindustrin att inse hur vi kan vara en viktig del av den omställning, som världen är i stort behov av.

Om Dennis Pamlins föredrag var mer åt det visionära hållet, så blev det desto mer handfast när Oskar Lingqvist, som leder McKinseys globala avdelning inriktad på papper, skogsprodukter och paketering, redovisade siffror för industrin med fokus på hur det sett ut under pandemin och vad som krävs av förpackningsbranschen i framtiden.

Han konstaterade att e-handeln ökat snabbt och kommer att fortsätta starkt uppåt och det är något som öppnar en enorm potential för sekundära förpackningar. Efterfrågan på wellpapp kommer att öka starkt inom detta område fram till år 2040 till exempel. Det andra området att hålla fokus på är enligt Oskar hållbarhet. Något uttjatat kanske, men fortsatt en nyckelfaktor för utvecklingen framåt. Lite bekymmersamt är det att en undersökning man gjort i tio länder visar att allmänheten ser glasförpackningar som det mest hållbara, eller ett av de hållbaraste alternativen, i en majoritet av länderna. Papper och kartong är överlägset bäst i allmänhetens ögon, men kombinerade material av plast, papper och aluminium är sämst i samma undersökning. Det borde kunna stressa en världsledande tillverkare av livsmedelsförpackningar i Sverige och för den delen även en tillverkare i Norge.

Att konsumentens makt är stor framgår när man frågat företag om vad som genererar hållbarhetsåtaganden. 42 procent pekar på konsumenterna och hela 90 procent pekar på källor som inte är lagstadgande, det vill säga konsumenter, kunder och investerare. De flesta stora varumärkesägare har dock väldigt långt kvar för att nå sina uppsatta hållbarhetsmål år 2025.

I en paneldebatt kring läget för förpackningsindustrin deltog Oskar Lingqvist, Annelill Ahnvik från Gafs Kartong, Oscar Hugosson från Scanfill och Anders Källman från Multivac.

På Scanpack Pop-up presenterades också vinnarna i årets ScanStar av Mikael Gällstedt och Magnus Sidling, som i år hållit i tävlingen. Det skedde via en film, som visade alla vinnare.
Du kan se filmen HÄR.

Text : Bo Wallteg

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!