Servicesamarbete för att skapa ”den perfekta förpackningen”

PUBLICERAD: 28 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Med samarbetsprojektet ”360 Service” vill Metsä Board hjälpa sina kunder att uppnå ”den perfekta förpackningen”. (Bild Metsä Board)|”Den snabbrörliga marknaden kräver företag, som snabbt kan samarbeta”, säger Mika Joukio. (Bild Metsä Group)

Metsä Board har lanserat samarbetsprojektet ”360 Service” som ska leverera fördelar i förpackningens hela värdekedja och förhoppningsvis bidra till att skapa ”den perfekta förpackningen”.

Metsä Board skriver i ett pressmeddelande att konsumenternas oro och tuffare regelverk har ökat drivet mot mer hållbara och säkra förpackningar och att man mot den bakgrunden introducerat 360 Service.

”Den snabbrörliga marknaden kräver företag, som snabbt kan samarbeta”, säger Mika Joukio. (Bild Metsä Group)

”Marknaden är snabbrörlig varför partnerskap krävs. Företag, som snabbt kan samarbeta, utveckla och testa nya lösningar, blir vinnare. Vi på Metsä Board känner våra material – lättviktig premiumkartong – i grunden. Det är kärnan till vår lösning, men vi kan sträcka vår support till kunder bortom själva kartongmaterialet”, säger Mika Joukio, VD Metsä Board.

Metsä Board skriver att 360 Service baseras på den omfattande expertis inom kartong och förpackningar, som man fått under decennier av samarbete med ledande globala teknikleverantörer, forskningsinstitut, varumärkesägare, konverterare, tryckare, wellpapptillverkare liksom med logistik- och IT-leverantörer.

”Exempelvis är hållbarhetstjänster mycket efterfrågade nu. Våra kunder söker lösningar för att minska sina förpackningars miljöpåverkan. Med vårt erbjudande kan vi hjälpa dem att nå sina mål och minska utsläppen genom deras värdekedja”, sammanfattar Mika Joukio.

360 Service består av fem delar:
* Sustainability Service för att garantera säkerställd efterlevnad och maximerad hållbarhet hos kartongförpackningar
* Packaging Design Service för bättre konsumentupplevelser med mindre miljöpåverkan
* Technical Service använder Metsä Boards omfattande tekniska expertis för att bidra till förbättrad konverteringseffektivitet och förpackningsprestanda
* R&D Service erbjuder omfattande testkunnande och möjligheter för att upptäcka nya chanser i gemensamma F&U projekt
* Supply Chain and Digital Service möjliggör responsiv, hållbar och pålitlig kartongleverans globalt

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01