Smurfit Kappa-undersökning: Pappersförpackningar ökar

PUBLICERAD: 19 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

För portugisiska Pomares do Sol har Smurfit Kappa utvecklat en ”korg” i wellpapp avsedd för frukt, som ska hållas färsk hela vägen från gård till konsument. (Bild Smurfit Kappa)

Tre av fyra konsumenter säger att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför andra mindre hållbara alternativ, enligt en färsk undersökning från Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa, som lanserade sitt Better Planet Packaging-initiativ förra året, har arbetat på att utveckla ett sortiment med förpackningar, som har utformats för att ersätta mindre hållbara förpackningar. Utvecklingen har gjorts mot bakgrund av att många varumärken sätts under ökad press att bli mer hållbara och Smurfit Kappa har sett en markant ökning av antalet företag som letar hållbara alternativ för färsk frukt och grönsaker.

Även i konsumentledet ökar efterfrågan på mer hållbara förpackningsalternativ och i en nyligen genomförd undersökning svarade 75 procent av konsumenterna att de föredrar pappersbaserade förpackningar framför mindre hållbara alternativ. Marknadsundersökningen genomfördes med hjälp av EyeSee ögonspårningsteknik och 1.200 kunder medverkade.

En av de förpackningar, som Smurfit Kappa nu tagit fram, är en ”korg” av wellpapp, som är lätt att montera och där högkvalitativa färger och grafik kan tryckas för att fånga kundernas uppmärksamhet i butiken. Förpackningen är helt återvinningsbar och designad för att säkerställa att frukten hålls i perfekt skick från gården och hela vägen till konsumenten. Förpackningen produceras av Smurfit Kappa Celapack för portugisiska kunden Pomares do Sol.

”Förpackningen var resultatet av en kollaborativ process med kunden, där vi analyserade alla aspekter av leveranskedjan och produktkraven. Att stärka varumärkesprofilen var en viktig faktor och vi skapade också en förpackningslösning, som har en livslängd, som matchar den hos produkten på insidan, vilket var mycket viktigt”, säger Raul Andre, VD för Smurfit Kappa Celapack.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Nya EU-regler för att minska, återanvända och återvinna förpackningar

I onsdags antog Europaparlamentet nya regler som ska göra förpackningar hållbarare och minska förpackningsavfallet i EU. Så här sammanfattar Europaparlamentet det man kom fram till.
markus-spiske-wIUxLHndcLw-unsplashx

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1972

I Nord Emballage årgång 1972 gick Gad Rausing från Tetra Pak till försvar av teknikens möjligheter för att ta hand om det kommunala avfallet.
gadx

Treform testar havsplast med perfekt resultat

Treform i Landskrona sjösätter ett nytt projekt och testar "havsplast".
beach

Great Earth först på marknaden med fiberbaserad förslutning från BOC

Nu kommersialiseras Blue Ocean Closures intressanta skruvförslutningar baserade på fiber. Sverigebaserade Great Earth är första kund.
GEBOC-product1-1024x683-1000x1400x