Stora Enso avyttrar sin andel i pakistanskt förpackningsbolag

PUBLICERAD: 7 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Bulleh Shah Packaging är inte längre en strategisk tillgång i planerna för vår konsumentkartongverksamhet”

Stora Enso har undertecknat ett avtal om att avyttra sitt 35-procentiga ägande i det pakistanska bolaget Bulleh Shah Packaging Ltd (BSP) till huvudägaren Packages Ltd. Affären beräknas vara slutförd under tredje kvartalet 2017.
Köpeskillingen för aktierna uppgår till sex miljoner euro. Den totala realisationsförlusten uppgår totalt till cirka 19 miljoner euro. Den kommer att redovisas som en jämförelsestörande post i Stora Ensos resultat för tredje kvartalet 2017.

”Stora Ensos strategi är att fokusera på att leverera lönsam tillväxt. På grund av ett förändrat omvärldsläge i Pakistan är Bulleh Shah Packaging med sin produktmix och därtill hörande framtidsutsikter inte en strategisk tillgång i planerna för vår konsumentkartongverksamhet. Vårt fokus ligger på högkvalitativa produkter av nyfiber. Vi ska genomföra avyttringen på ett ansvarsfullt sätt och avser att lämna ett positivt bidrag till det omgivande samhället”, säger Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström i en kommentar.

I och med denna affär kommer Packages Ltd att bli helägare av Bulleh Shah Packaging Ltd.

Packages Ltd är ett börsnoterat aktiebolag med säte i Pakistan och listat på Pakistan Stock Exchange. Dess huvudsakliga verksamhet är tillverkning och försäljning av förpackningsmaterial och mjukpappersprodukter. Stora Enso äger 6,04 procent av aktierna i Packages Ltd.

Stora Enso skriver i ett pressmeddelande att man kommer att fortsätta samarbetet med den Internationella arbetsorganisationen (ILO) för att främja anständiga arbetsförhållanden och bekämpa barnarbete i Punjab-provinsen i Pakistan till slutet av 2018. Dessutom kommer företaget att fortsätta stå för sin andel i de två samhällsutvecklingsprogram, som man varit med och grundat i Pakistan. På Stora Ensos begäran har en oberoende part, KPMG Sustainability Services, anlitats för att ge råd om hur man på ett ansvarsfullt sätt går ur en investering i Pakistan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01