Stora Enso och Tetra Pak går samman i återvinningsprojekt

PUBLICERAD: 10 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Återvinningslinjen för insamlade vätskekartongförpackningar är tänkt att byggas här, vid Stora Ensos polska bruk Ostrołęka. (Bild Stora Enso)|Guillaume Latourrette, Tetra Pak.|Markku Luoto, Stora Enso.

Stora Enso och Tetra Pak går samman för att undersöka möjligheten att bygga en ny återvinningsanläggning för att avsevärt öka återvinningen av förpackningar av vätskekartong i Central- och Östeuropa.

Enligt ett pressmeddelande ska de två storföretagen inleda en studie för att bedöma lönsamheten att bygga en storskalig återvinningslinje för insamlade vätskekartongförpackningar, s.k. UBC (Used Beverage Cartons) vid Stora Ensos polska bruk Ostrołęka.

I en modell ska Stora Enso bryta ner och separerar fiber från UBC vid Ostrołęka-bruket och använda de återvunna fibrerna som råmaterial, medan Tetra Pak via en dedikerad partner ska säkerställa återvinning och återanvändning av de kvantiteter plast och aluminium, som ingår i de använda förpackningarna.

Om återvinningslinjen blir verklighet beräknas den få en årlig kapacitet på 50.000 ton UBC, vilket skulle vara en betydande ökning av återvinningskapaciteten för dryckeskartonger i hela Europa. som för närvarande ligger på 51 procent.

Markku Luoto, Stora Enso.

I ett första steg skulle det återvunna kartongmaterialet komma från konsumentförpackningar insamlade i länder i Central- och Östeuropa.

”Vi vill använda vår kunskap om fibrer och kartong för att främja och påskynda återvinning och insamling av material från vätskekartongförpackningar. Vår process vid Ostrołęka Bruk använder redan återvunnet material. Vi är intresserade av att utveckla det redan väl fungerande återvinningssystemet och använda högkvalitativa UBC-fibrer”, säger Markku Luoto, chef för vätskekartong (LPB), mm. hos Stora Enso.

Guillaume Latourrette, Tetra Pak.

”Att samarbeta med partners längs värdekedjan är vår främsta prioritet, när det gäller att driva insamling och återvinning av UBC. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att göra det möjligt för oss att förbättra Europas återvinningsinfrastruktur och ytterligare öka återvinningsgraden för UBC i regionen. Det är genom synergier som den här, som vi kommer att kunna leda hållbarhetsomvandlingen och uppnå en cirkulär ekonomi med låga koldioxidutsläpp”, säger Guillaume Latourrette, VD Tetra Pak Östeuropa.

Stora Ensos och Tetra Paks förstudie väntas vara klar om sex månader, varefter eventuella beslut om projektet och beräknad tidslinje för uppförandet kommer att meddelas.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Krönika: Har vi glömt bort konsumenten?

Har vi glömt bort konsumenten? Den frågan ställer Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, i en krönika i samband med att organisationen publicerar sin Skräprapport 2024.
Johanna Ragnvartz

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1977

Världens första konservburk i plast! Så sa Åkerlund&Rausing om sin nya laminatburk Letpak vid introduktionen år 1977.
Letpak

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Lush satsar på POP

Nyligen berättade vi om Treforms framgångsrika tester med Prevented Ocean Plastic, nu går det brittiska kosmetikaföretaget Lush ett steg längre och startar kommersiell användning av materialet.
lush