Storbolag satsar miljarder på att stoppa plastavfallet

PUBLICERAD: 14 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

AEPW-gruppen vill gemensamt satsa på att stoppa problemet med plastavfall i hav och oceaner.
|”Tiden för handling är inne nu”, säger LyondellBasells VD Bob Patel.

En industrigrupp bestående av mer än två dussin internationella och välkända storbolag har bildats med syftet att stoppa det globala plastavfallet.

Gruppen kallar sig ”Alliance to End Plastic Waste”  (AEPW) och medlemmarna har redan bidragit med en miljard US-dollar (ca nio miljarder kronor) till projektet. Målet är att man inom de kommande fem åren ska satsa 1,5 miljarder dollar (ca 13,5 miljarder kronor) för att komma tillrätta med det växande problemet med plastavfall, som förorenar våra hav och oceaner.

Ett viktigt mål, som gruppen har, är att hjälpa till att utforma insamlings- och återvinningsystem, speciellt i sådana storstadsområden , som ligger vid floder där stora mängder plastavfall okontrollerat transporteras från land till hav och där nödvändig infrastruktur saknas. De flesta sådana storstadsområden och floder finns i dag i Asien.

Det är en imponerande samling globala storbolag, som nu bildat gruppen AEPW. De flesta är verksamma inom plast- och kemiområdet, men där finns även representanter från andra områden.

Bland gruppmedlemmarna kan nämnas  BASF, Braskem, Clariant, Covestro, Dow, ExxonMobil, Henkel, LyondellBasell, Procter & Gamble, Saudi Basic Industries Corp., Shell, Total och Veolia.

”Historien har visat oss att kollektiva åtgärder och partnerskap mellan industrin, regeringar och icke-statliga organisationer kan leverera innovativa lösningar på en global utmaning som denna. Problemet med plastavfall syns och märks över hela världen. Det måste åtgärdas och vi tror att tiden för handling är nu”, säger Bob Patel, VD för LyondellBasell och vice ordförande för AEPW.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01