&Repeats VD Tor Espen Steinvik, (till höger) och Nicolas Piffeteau, Operations Manager på &Repeat i Frankrike, är redo att skapa förändring i det franska takeaway-systemet. (Bild &Repeat)

Svenska &Repeat köper ledande franskt företag inom takeaway

22 februari, 2022ANNONS

Svenska startup-företaget &Repeat, som år 2020 lanserade ett pantsystem för engångs- och takeaway-förpackningar i Sverige, stärker sin position i Frankrike genom att förvärva företaget barePack, som är Frankrikes marknadsledare inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar.

Förvärvet tillkännages bara kort tid efter att &Repeat meddelade att man skrivit avtal med 250 restauranger i Frankrike, vilka anslutit sig till &Repeats pantsystem (Läs HÄR!). Sedan tidigare har &Repeat på kort tid etablerat sitt pantsystem för engångsförpackningar i Sverige, där över 400 restauranger nu är anslutna till systemet.

Förvärvet av barePack, som redan har 350 restauranger anslutna till sin tjänst, innebär att barePack och &Repeat nu kan erbjuda lösningar för såväl återvinning som återanvändning av take away-förpackningar.

”Vi har nu heltäckande tjänster, som kan skapa verklig förändring när det kommer till att lösa problemen med take away-förpackningar. I och med förvärvet blir vi den enda aktören i Europa som fullt ut kan hjälpa foodservice-sektorn i övergången till cirkularitet genom att erbjuda både återvinning och återanvändning. Båda behövs för att klara av utmaningarna vi har framför oss och nu står vi redo att hjälpa restauranger med den mest hållbara lösningen för just deras verksamhet”, säger Tor Espen Steinvik, VD på &Repeat.

barePacks takeaway-förpackningar kan återanvändas upp till 300 gånger! (Bild &Repeat)

barePacks företagskoncept går ut på att man vid hemleveranser och avhämtning av mat ersätter konventionella engångsförpackningar med återanvändbara förpackningar. Konsumenten får sin mat i en återanvändningsbar behållare, som lämnas tillbaka på en av barePacks partnerrestauranger. Dessa använda förpackningar hämtas sedan upp av barePack, tvättas och fördelas ut till partnerrestaurangerna igen. Förpackningarna kan användas minst 300 gånger.

”Det finns enorma vinster att göra om fler går över till återanvändningsbara förpackningar. Vi måste uppmuntra fler restauranger och konsumenter att göra rätt sak, vare sig det är återvinning eller återanvändning. Att bli en del av &Repeat innebär att vi göra verklig skillnad när det kommer till engångsförpackningar”, säger Nicolas Piffeteau, som tidigare var landschef för barePack i Frankrike och som nu är &Repeats Operations Manager i Frankrike.

About the author

Redaktör
jp.press@jppa.one

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!