2014 pantade svensken i genomsnitt 169 dryckesburkar och PET-flaskor.

Svenskar blir allt bättre på att panta burkar och flaskor

26 maj, 2015

Enligt färsk statistik från Returpack pantade svenskarna i snitt 169 burkar och PET-flaskor per person under 2014. Året innan låg snittet på 163 stycken. I 90 procent av landets kommuner har pantningen ökat och totalt återvann vi 1,65 miljarder förpackningar. Detta innebär en energibesparing på 321 miljoner kilowattimmar (kWh).

Antalet pantade burkar och PET-flaskor ökar för varje år i Sverige och jämfört med förra året har pantningen ökat i 261 av landets 290 kommuner. De som ökat mest är Danderyd, Burlöv och Eda. 

”Varje år vi, som lyckas öka återvinningen, känns som en seger och i år är vi särskilt glada att det är Danderyd i Stockholms län, som står för den största ökningen. Jag hoppas att det kan vara ett trendbrott. Generellt är annars storstadskommuner sämre på att panta än andra”, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack. 

Genom att tillverka en burk eller PET-flaska från återvunnet material istället för att använda jungfruligt material gör man en stor insats för miljön. Förra årets återvinning innebär att 613.593 ton mindre koldioxid har släppts ut jämfört med att tillverka nytt material. Det ger en energibesparing på 321 miljoner kWh, vilket motsvarar ungefär 400.000 varv runt jorden med en elcykel…

Bästa län som helhet är Värmland, som i snitt pantat 270 burkar och PET-flaskor per person. I topp bland kommunerna ligger Strömstad, som pantade totalt över 37 miljoner burkar och PET-flaskor vilket är 2.956 förpackningar per person.

”Att Strömstad toppar är inte alls oväntat, det har kommunen gjort i många år. Förklaringen är att de har mycket gränshandel, så många av de, som pantar i Strömstad, är norrmän”, förklarar Katarina Lundell.

 Returpack jobbar ständigt med att öka pantningen och under sommaren är man extra aktiva, eftersom det är då dryckeskonsumtionen utomhus är som störst. 

”Vi deltar bland annat på festivaler, både med att samla in pant och med inspirerande aktiviteter, och har pantamera-bud i form av sommarjobbare, som samlar in pant på turistorter. Dessutom har vi aktiva samarbeten med exempelvis campingplatser, småbåtshamnar och andra turistanläggningar”, berättar Katarina Lundell.

 

 

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!