Över två miljarder dryckesburkar och PET-flaskor pantades av svenskarna under fjolåret, vilket är nytt rekord. (Bild Crelle Fotograf)

Svensk rekordpantning 2018: Tvåmiljardersvallen sprängd!

28 mars, 2019

Färsk statistik från Pantamera/Returpack visar att svenskarna under år 2018 pantade över två miljarder burkar och PET-flaskor, vilket är nytt rekord och 200 miljoner fler burkar och flaskor än året innan. Pantamera/Returpack skriver i ett pressmeddelande att den stora ökningen främst beror på att dryckesförsäljningen ökade kraftigt under hela år 2018.

Att pantningen översteg två miljarder innebär att det i genomsnitt pantades 201 burkar och flaskor per person i Sverige. Den sammanlagda pantningen motsvarar en besparing på 166.000 ton koldioxid eller en energibesparing på fyra miljarder kWh.

”Vi i Sverige är bland de bästa i världen på att panta”, säger Katarina Lundell.

”Det är ofattbara mängder pant och en fantastisk miljöinsats, mer än 18.000 ton aluminium och drygt 22.000 ton PET-material har återvunnits och kan bli till nya burkar och flaskor. Det visar än en gång att vi i Sverige är bland de bästa i världen på att panta”, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Pantamera/Returpack.

Pantningen ökade i så gott som hela landet även om man kan se stora variationer mellan olika län och kommuner. Allra mest pantas det i Värmland, där ligger snittet på 378 burkar och flaskor per person, nästan dubbelt så mycket som i övriga landet.

”Att det pantas så mycket mer i Värmland hänger ihop med gränshandeln till Norge, dvs det är norska invånare som handlar och pantar i Sverige. All pant, som handlas av norrmännen, kommer dock inte tillbaka till Sverige utan omkring 150 miljoner förpackningar försvinner i Norge”, konstaterar Katarina Lundell.

Andra platser där det pantas mycket är semesterorter, exempelvis Gotland där man pantar 250 burkar och flaskor per person.

2015 öppnades pantsystemet för frivillig anslutning av saftprodukter och sedan januari 2018 kan även juiceprodukter anslutas. Efter bara ett år har nu juiceförpackningarna nått en pantningsrad på 49 procent medan saftflaskornas pantningsgrad ligger på 65,2 procent, en ökning med över fem procentenheter från förra året.

”Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft fick ett väldigt positivt mottagande och pantningsgraden för saftflaskor har ökat sedan starten. Det är så roligt att se att pantning av juiceförpackningarna följer samma positiva trend och att konsumenterna snabbt har förstått att många juiceförpackningar nu går att panta”, säger Katarina Lundell.

När pantsystemet infördes år 1984 var det i första hand för att minska nedskräpningen. Under årens lopp har det utvecklats till ett hållbarhetssystem, som tillsammans med andra aktörer i kretsloppet ser till att burkarna och PET-flaskorna återvinns och blir till nya förpackningar, om och om igen.

”Återvinningsprocenten för samtliga produkter som omfattas av förordningen landade på 84,8 procent. Det är en nedgång med 0,4 procentenhet jämfört med 2017. Med tanke på den enorma försäljningstillväxten på 11 procent som vi såg under året, är vi ändå nöjda över att pantningen i så hög grad följde med utvecklingen”, avslutar Katarina Lundell.

Fakta pantning 2018:
Antalet pantade burkar och flaskor per person under 2018: 201 (2017: 183)
Totala antalet pantade burkar och flaskor under 2018: 2.051.703.713 stycken

Jerry Pettersson
About the author

Redaktör
jerry@packnews.com

Relaterade artiklar