Tetra Pak är på god väg att uppnå sina miljömål

PUBLICERAD: 15 maj 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Kartongstaplarna visar hur Tetra Paks utsläpp av växthusgaser i Norden och Baltikum minskat de senaste sex åren.|”Det är inspirerande att se hur miljö och hållbarhet blir en allt viktigare parameter för framgångsrika produkter i Sverige”

Nu presenterar Tetra Pak i Norden och Baltikum sin hållbarhetsredovisning för verksamhetsåret 2015, som visar att företaget är på god väg att uppnå sina miljömål till 2020. Ambitionen är att bryta fossilberoendet och röra sig mot en cirkulär ekonomi, där kartongförpackningar av förnybart material har en viktig roll att spela.
Till 2020 har Tetra Pak fastställt tre miljömål: att minska miljöpåverkan genom hela värdekedjan, att utveckla hållbara produkter och att öka återvinningen.

”Bakom våra produkter pågår ett ständigt förbättringsarbete inom alla delar av kedjan. När vi sätter våra miljömål vill vi se helheten – från skog till konsument”, säger Johan Rabe, VD på Tetra Pak Nordics.

Flera utmaningar kvarstår men företaget är på god väg att uppnå miljömålen. Det visar en sammanställning av resultaten hittills. För Tetra Pak globalt har koldioxidutsläppen över hela värdekedjan minskat med drygt 2.100 kiloton koldioxidekvivalenter sedan 2010. Detta motsvarar en minskning med 16 procent av de totala utsläppen, samtidigt som man ökat sin produktion med 14 procent över samma tidsperiod.
Vad gäller utsläppen från Tetra Paks egen verksamhet i Norden och Baltikum så har de halverats sedan 2010. De positiva resultaten beror bland annat på energieffektiviseringar, smartare transporter och ökat användande av förnybart material i produktionen. 
 
Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att hållbarhetsarbetet är en resa snarare än ett mål. Under förra året tog företaget ytterligare ett stort steg på denna resa genom världspremiären för världens första dryckeskartong helt bestående av förnybara råvaror, som ett led i att bryta beroendet av fossila råvaror och resurser. Valio i Finland var först ut att lansera denna innovation och ett flertal nordiska livsmedelsproducenter följde efter under året.
 
”Hållbarhetsarbetet handlar bland annat om att prioritera råvaror, som återanvänder den koldioxid, som redan finns i atmosfären, istället för att använda råvaror, som leder till ett tillskott av koldioxid. Det är glädjande att flera av våra kunder valt vår helt förnybara förpackning Tetra Rex® Bio-based till sina produkter”, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak Nordics.

Hållbarhetsredovisningen för Norden och Baltikum 2016 kan du läsa/ladda ner via pdf-länken här under:

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Krönika: Har vi glömt bort konsumenten?

Har vi glömt bort konsumenten? Den frågan ställer Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, i en krönika i samband med att organisationen publicerar sin Skräprapport 2024.
Johanna Ragnvartz

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1977

Världens första konservburk i plast! Så sa Åkerlund&Rausing om sin nya laminatburk Letpak vid introduktionen år 1977.
Letpak

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Lush satsar på POP

Nyligen berättade vi om Treforms framgångsrika tester med Prevented Ocean Plastic, nu går det brittiska kosmetikaföretaget Lush ett steg längre och startar kommersiell användning av materialet.
lush