Tetra Paks uppkopplade plattform gör dryckesförpackningar till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

Tetra Paks förpackningar blir fullskaliga digitala databärare

5 april, 2019

Hannovermässan, som avslutas i dag, 5 april, har Tetra Pak lanserat en uppkopplad förpackningsplattform, som förvandlar kartongbaserade dryckesförpackningar för mjölk och juice till interaktiva informationskanaler, fullskaliga databärare och digitala verktyg.

I en pressrelease skriver Tetra Pak att den uppkopplade förpackningsplattformen kommer att ge nya fördelar till livsmedelsproducenter, återförsäljare och konsumenter. I enlighet med trenderna inom Industry 4.0 bygger konceptet på digitalt tryck, kodgenerering, datahantering, etc.

I producentledet kommer den nya plattformen att möjliggöra spårbarhet som förbättrar produktion, kvalitetskontroll och försörjningskedja. Det blir möjligt att spåra och följa en produkts historia och geografiska väg och på så sätt övervaka och åtgärda eventuella problem.

För återförsäljarna kommer den uppkopplade förpackningen att erbjuda större synlighet genom försörjningskedjan och möjlighet till realtidsinformation. Distributörer kommer att kunna övervaka leveransprestanda, följa förpackningarnas lagerhantering och bli varnade om problem uppstår.

I sista ledet, dvs. ute hos konsumenterna, kommer den uppkopplade dryckesförpackningen att ge användaren tillgång till stora mängder information, som kan röra allt från var produkten är tillverkad och från vilken gård ingredienserna kommer till var förpackningen kan lämnas till återvinning.

”Med den här plattformen ger vi våra kunder möjligheter att få mer värde från förpackningarna än tidigare. Det handlar inte bara om produktskydd och funktionalitet utan också om uppkoppling och det faktum att förpackningens framtida tveklöst är digital. Den här lanseringen är ett stort steg mot en verkligt intelligent förpackning!”, säger Ivan Nesterenko, som är chef för området Cross Portfolio inom Tetra Pak.

Tetra Pak skriver i sitt pressmeddelande att man tillsammans med kunder inom mjölk, juice, etc. genomfört lyckade pilottester med de nya uppkopplade förpackningarna. Testerna har genomförts i Spanien, Ryssland, Kina, Dominikanska Republiken och Indien.

Jerry Pettersson
About the author

Redaktör
jp.press@comhem.se

Relaterade artiklar