Med nytt namn och ny organisation vill Trioworld leda plastfilmsindustrin inom cirkulär ekonomi och hållbara förpackningslösningar. (Bild Trioworld)

Trioworld nya namnet på plastkoncernen Trioplast

24 februari, 2021ANNONS

Svenska koncernen Trioplast, med huvudsäte i Smålandsstenar och en ledande producent i Europa av polyetenfilm, byter idag namn till Trioworld.
”Ett djärvt nytt namn och ett nytt utseende”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Trioplast har idag bytt namn till Trioworld.

Det nya namnet kommer som en följd av den sammanslagning mellan Trioplast och nederländska AFP (Apeldoorn Flexible Packaging) som aviserades i november 2019 (Läs HÄR)

Trioworld skriver i meddelandet att man lanserar ett nytt namn och ett starkare engagemang att leda plastfilmsindustrin inom cirkulär ekonomi och hållbara förpackningslösningar. Koncernen, med en omsättning på 5,5 miljarder kronor, organiseras om till fem divisioner och har en djärv plan att öka innovationstakten med fokus på en cirkulär ekonomi inom plast.

”Vi på Trioworld är övertygade om att plast kan göra världen säkrare och mer hälsosam, men vi måste optimera användningen av plast och reducera våra kunders koldioxidavtryck. Den viktigaste faktorn på den här resan är användningen av återvunnen plast i vår produktportfölj. Vi har som mål att öka vår användning av återvunnen plast kraftigt. Vi satsar på en andel på över 30 procent återvunnen plast före år 2025 och en mer långsiktig målsättning på mer än 50 procent”, säger Trioworld-koncernens VD Andreas Malmberg.

”Vi tänker på plast på ett nytt sätt. Detta är ett nytt kapitel för koncernen”, säger Andreas Malmberg.  (Bild Trioworld)

Trioworld levererar polyetenfilmsprodukter för många olika förpackningsanvändningar. Kundbasen är global men med ett europeiskt fokus och Trioworld handlar inom fem divisioner: sträckfilm, industrifilm, hälso- och sjukvårdsfilm, bärkassar och konsumentförpackningar. Produktionen består av tio fabriker i Sverige, Danmark, Frankrike och Nederländerna.

”Vi har styrkan och kompetensen att göra förändringar, som framtida generationer kommer att gynnas av och samtidigt leverera bättre förpackningslösningar just nu, säger Andreas Malmberg.

I Trioworld-koncernens produktportfölj finns exempelvis en högpresterande sträckfilm för lastsäkerhet med mer än 50 procent återvunnet material efter användning, FFS-lösningar (form fill seal) baserade på återvunnen plast, förpackningsfilm med högt innehåll av återvunnen plast som är lämplig för högkvalitativa tryck, samt återvunna lösningar för personlig skyddsutrustning, som utvecklats under Corona-pandemin. Trioworld har även ett antal icke-fossila lösningar, som den högpresterande och biobaserade sträckfilmen Katan-Ex.

”Våra medarbetare är det centrala i allt vi gör och de är alla fast beslutna att driva på övergången till cirkulära produkter. Vi är experter, som förstår vad våra kunder behöver och vi tänker på plast på ett nytt sätt. Detta är ett nytt kapitel för koncernen och vi välkomnar gamla och nya kunder och intressenter att följa med på vägen mot en cirkulär ekonomi”, säger Andreas Malmberg.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!