Trioworld köper nederländska förpackningsbolaget Flexoplast

PUBLICERAD: 4 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Interiörbild från en av nederländska Flexoplasts produktionsanläggningar. (Bild Flexoplast)|”Flexoplast har haft en mycket stark utveckling under de senaste åren”, säger Andreas Malmberg. (Bild Trioworld)

Svenska plastförpackningskoncernen Trioworld Group (f.d. Trioplast) har tecknat avtal om att förvärva nederländska förpackningstillverkaren Flexoplast BV, som är en ledande aktör inom högkvalitativa förpackningslösningar för livsmedel, drycker och industriförpackningar. Säljare är nederländska koncernen Clondalkin Group.

”Flexoplast har haft en mycket stark utveckling under de senaste åren”, säger Andreas Malmberg. (Bild Trioworld)

”Vi är mycket glada att kunna välkomna Flexoplast till Trioworld-koncernen. Flexoplast har uppvisat en mycket stark utveckling under de senaste åren, även under Covid-tider, och stöttat kunder med innovativa förpackningslösningar. Bolaget är välinvesterat och ledningen fokuserar kontinuerligt på att bredda produktutbudet och öka servicenivåerna till kunderna. Med våra gemensamma krafter hoppas vi kunna fortsätta denna framgångsrika resa”, säger Andreas Malmberg, koncernchef för Trioworld Group.

Flexoplast startade produktion av plastfilmer 1961 och är i dag en ledande producent och leverantör av förpackningar för livsmedel, dryck och industriförpackningar baserade på polyeten (PE). Bolaget har en stark marknadsposition i Västeuropa. Flexoplast omsätter 60 miljoner euro (ca 612 miljoner kronor) och har 180 anställda. Huvudkontoret ligger i nederländska Harlingen och bolaget har produktionsanläggningar i Wieringerwerf och Harlingen.

”Vi ser Trioworld som en mycket bra ägare och partner i utvecklingen av vår verksamhet till nästa nivå. Trioworld och Flexoplast har samma syn på långsiktig hållbar utveckling, byggd på kunddriven innovation och solida kvalitetsprodukter”, säger Wietse van den Bosch, VD på Flexoplast BV.

Trioworld skriver i ett pressmeddelande att transaktionen är föremål för sedvanliga regulatoriska krav och godkännanden. Inga uppgifter om affärens ekonomiska villkor har offentliggjorts.

Efter affärens genomförande kommer Trioworld Group att äga 100 procent av aktierna i Flexoplast BV.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Dow och Procter & Gamble utvecklar ny återvinningsteknik

Dow och Procter & Gamble Company har tecknat ett utvecklingsavtal (JDA) för att skapa en ny återvinningsteknik.
Avfallx