Unik dragspelslösning gör slut på jobbiga ”ketchup-effekten”

PUBLICERAD: 25 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Greiner Packagings nya plastflaska för ketchup och andra trögflytande produkter är föresedd med en dispenser á la dragspel, som förhindrar kladdig ”ketchup-effekt” och gör att konsumenten kan trycka ut precis den mängd produkt som önskas. (Bild DesPro/Greiner)

Österrikiska förpackningstillverkaren Greiner Packaging har lanserat en helt ny typ av plastflaska för trögflytande produkter som ketchup, chilisås, dressingar, senap, etc. Flaskan är försedd med en dispenserlösning á la dragspel, som gör att användaren enkelt kan portionera ut exakt så mycket produkt som behövs eller önskas – och utan att riskera en kladdig ”ketchup-effekt”.

”Dragspelsdelen” på flaskan kan göras olika stor, beroende på vilken produkt, som flaskan ska fyllas med. Storleken på ”dragspelet” anpassas så att en idealisk mängd produkt kommer ut på tallriken, när ”dragspelet” är helt nedtryckt.

Enligt Greiner kan flaskan, inklusive ”dragspelet”, tillverkas med injektions- eller extruderingsformblåsning och flaskans öppning kan förses med standardförslutningar med vikbart lock och där hålet i förslutningen är anpassat efter typ av produkt i flaskan.

Enligt Greiner kan flaskan också förses med ett silikonmembran inne i flaskan, som följer med och trycks ner, efterhand som konsumenten med hjälp av ”dragspelet” pumpar ut produkten ur flaskan. Membranet gör att så gott som inga rester blir kvar i flaskan. Nackdelen med silikonmembranet är dock att flaskan blir svårare att återvinna, eftersom silikonmembranet finns kvar inne i flaskan, när den är tömd.

Den unika designen har utvecklats av Greiner Packagings egna designavdelning DesPro, vars designers ville få fram en funktionell dispenserlösning för den här typen av produkter, samtidigt som man ville att det skulle bli en kul upplevelse för konsumenten att hantera och använda förpackningen.

”Alla vet ju hur jobbigt det är att behöva slå i botten på en glasflaska för att få ut exempelvis ketchup – och hur illa det ofta slutar när ”ketchup-effekten” misslyckas! Nu har vi visserligen fått mer praktiska ´klämflaskor´ på marknaden, som står upp och ner och där tyngdlagen hjälper till att få ut produkten. Men vi ville göra en ännu bättre design – och det lyckades vi med. Och kul hade vi, när vi utvecklade och testade den!”, säger Stefan Ebli, som är ledande produktdesigner hos DesPro.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx