Greiner Packagings nya plastflaska för ketchup och andra trögflytande produkter är föresedd med en dispenser á la dragspel, som förhindrar kladdig ”ketchup-effekt” och gör att konsumenten kan trycka ut precis den mängd produkt som önskas. (Bild DesPro/Greiner)

Unik dragspelslösning gör slut på jobbiga ”ketchup-effekten”

25 november, 2020

Österrikiska förpackningstillverkaren Greiner Packaging har lanserat en helt ny typ av plastflaska för trögflytande produkter som ketchup, chilisås, dressingar, senap, etc. Flaskan är försedd med en dispenserlösning á la dragspel, som gör att användaren enkelt kan portionera ut exakt så mycket produkt som behövs eller önskas – och utan att riskera en kladdig ”ketchup-effekt”.

”Dragspelsdelen” på flaskan kan göras olika stor, beroende på vilken produkt, som flaskan ska fyllas med. Storleken på ”dragspelet” anpassas så att en idealisk mängd produkt kommer ut på tallriken, när ”dragspelet” är helt nedtryckt.

Enligt Greiner kan flaskan, inklusive ”dragspelet”, tillverkas med injektions- eller extruderingsformblåsning och flaskans öppning kan förses med standardförslutningar med vikbart lock och där hålet i förslutningen är anpassat efter typ av produkt i flaskan.

Enligt Greiner kan flaskan också förses med ett silikonmembran inne i flaskan, som följer med och trycks ner, efterhand som konsumenten med hjälp av ”dragspelet” pumpar ut produkten ur flaskan. Membranet gör att så gott som inga rester blir kvar i flaskan. Nackdelen med silikonmembranet är dock att flaskan blir svårare att återvinna, eftersom silikonmembranet finns kvar inne i flaskan, när den är tömd.

Den unika designen har utvecklats av Greiner Packagings egna designavdelning DesPro, vars designers ville få fram en funktionell dispenserlösning för den här typen av produkter, samtidigt som man ville att det skulle bli en kul upplevelse för konsumenten att hantera och använda förpackningen.

”Alla vet ju hur jobbigt det är att behöva slå i botten på en glasflaska för att få ut exempelvis ketchup – och hur illa det ofta slutar när ”ketchup-effekten” misslyckas! Nu har vi visserligen fått mer praktiska ´klämflaskor´ på marknaden, som står upp och ner och där tyngdlagen hjälper till att få ut produkten. Men vi ville göra en ännu bättre design – och det lyckades vi med. Och kul hade vi, när vi utvecklade och testade den!”, säger Stefan Ebli, som är ledande produktdesigner hos DesPro.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!