Växtbaserade margarinet Flora är ett av många varumärken i Upfields produktportfölj. Nu ska Upfield förse 100 miljoner av sina förpackningar med information om produkternas klimatpåverkan. (Bild Upfield)

Upfield ska förse 100 miljoner förpackningar med klimatinfo

13 augusti, 2020

Globala livsmedelsföretaget Upfield, som bland annat omfattar varumärken som Flora, Becel, ProActiv, Blå Band, m fl, ska till slutet av år 2021 förse 100 miljoner av sina förpackningar med information om produkternas klimatpåverkan.

Målet är att hjälpa konsumenterna att fatta välgrundade beslut om klimatpåverkan av de livsmedel de väljer. Under de kommande månaderna planerar Upfield att rulla ut märkningen på sina ledande varumärken däribland Flora, Becel och ProActiv.

Upfield skriver i ett pressmeddelande att enligt en rapport, som släpptes förra året, påverkas konsumentbeteendet positivt av information om klimatpåverkan i samband med köpbeslut. När konsumenterna kan göra direkta jämförelser mellan olika livsmedelsgrupper väljer de livsmedel med lägre klimatpåverkan. Konsumenter tenderar att underskatta klimatpåverkan från de livsmedel de äter, så att informera och inspirera dem att välja livsmedel som inte bara är hälsosammare, utan också mer hållbara, är ett avgörande steg i övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem.

”Dagens märkning av livsmedel förser konsumenterna med mycket viktig information om ingredienser, hälsofördelar, allergener, lagring och användning. Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat. Detta initiativ kommer att stödja övergången till ett mer hållbart livsmedelssystem, genom att ge fullständig öppenhet som en viktig drivkraft för hållbara livsmedelsval. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu”, säger Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs and Communications Officer, Upfield.

Upfield, som tidigare ägdes av Unilever, är ett globalt växtbaserat företag och den största producenten av växtbaserade margariner och ostar med mer än 100 varumärken. Företagets har huvudkontor i Amsterdam och har 14 tillverkningsanläggningar över hela världen samt säljer sina produkter i mer än 95 länder Antalet anställda uppgår till mer än 4.100.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!