Raflatac Ocean Action-material är tillverkat av så kallat “oceanbundet plastavfall”, OBP. (Bild PxHere)

UPM Raflatac blir först med etikettmaterial av OBP-plast

9 juni, 2022ANNONS

Med sina Ocean Action-etiketter är finska UPM Raflatac det första företaget i världen som investerar i etikettråvara, som innehåller så kallat ”oceanbundet plastavfall” (Ocean Bound Plastics, OBP).

OBP-plast är plastavfall som påträffas i områden upp till 50 kilometer inåt land från vattendrag och som av programmet OBP Certification (OBPCert) definieras som ”risk att hamna i havet”.

Raflatac skriver i ett pressmeddelande att utvecklingen av deras innovativa Ocean Action-etikettmaterial möjliggjorts tack vare ett nära samarbete med flera partners i produktens värdekedja och att produktionen av materialet sker med inblandning av återvunna eller förnybara råmaterial enligt massbalansmetoden.

OBPCert har uppskattat att OBP-plast ligger bakom 80 procent av plastavfallet från havet. Idag återvinns bara cirka 10 procent av det globala plastavfallet och resten hamnar på deponier, i förbränning eller läcker ut till naturen eller haven. En lösning på problemet ligger enligt OBOCert i att skapa marknader för produkter tillverkade av oceanbunden plast.

Eliisa Laurikainen är affärsutvecklingschef på UPM Raflatac. (Bild fr LinkedIn)

”Vårt nya innovativa Ocean Action-etikettmaterial är det senaste steget i vår resa bort från fossila råvaror. Materialet hjälper inte bara till att förhindra att plastavfallet hamnar i haven utan erbjuder också varumärkesägare möjligheten att uppfylla sina mål för återvunnet förpackningsmaterial. Ocean Action-materialet är skapat speciellt för slutanvändning inom livsmedel och kosmetika eftersom det har exakt samma prestanda som det nuvarande fossilbaserade etikettmaterialet”, säger Eliisa Laurikainen, affärsutvecklingschef på UPM Raflatac.

Raflatac skriver att Ocean Action-etikettmaterialet finns tillgängligt som vit och klar toppbelagd PP-film och att det passar till etikettering av förpackningar och produkter inom snabbrörliga konsumentvaror (FMCG), som hushållsartiklar, personlig vård, livsmedel och drycker.

För att göra Ocean Action-materialet till en kommersiell produkt har UPM Raflatac samarbetat med flera partners i värdekedjan, däribland malaysiska plaståtervinningsförtaget HHI, saudiarabiska polymer- och petrokemikoncernen SABIC samt Dubai-baserade filmproducenten Taghleef Industries.

About the author

Redaktör
jp.press@jppa.one

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!