Walki Group förvärvar de båda finska förpackningsföretagen Westpak och Flexipack. (Bild Walki)

Walki växer vidare: förvärvar två finska förpackningsbolag

5 augusti, 2022ANNONS

Finska förpackningskoncernen Walki Group växer vidare och förvärvar nu två finska förpackningsbolag. De båda bolagen – Westpak i Säkylä och Flexipack i Vasa – är båda verksamma inom flexibla förpackningslösningar.

Walki skriver i ett pressmeddelande att Westpak och Flexipack bildar en integrerad värdekedja och att de har lång erfarenhet av tillverkning av flexibla förpackningar av hög kvalitet till ledande nordiska livsmedelsvarumärken. År 2021 uppgick företagens sammanlagda omsättning till ca 40 miljoner euro (ca 414 miljoner kronor) och tillsammans sysselsätter de ca 100 anställda.

Leif Frilund är VD för Walki Group. (Bild Walki)

”Med dessa förvärv fortsätter vi vår strategi att utöka vårt urval av mera hållbara förpackningsalternativ medan vi samtidigt kan dra nytta av vårt starka materialtekniska kunnande. Flexipack och Westpak har ett kompletterande produktsortiment av högkvalitativa tryckta produkter och en mycket kundfokuserande servicemodell. Jag välkomnar de anställda på Westpak och Flexipack att bli en del av vår internationella organisation”, säger Leif Frilund, VD för Walki Group.

Flexipack och Westpak kommer att bidra till den fortsatta tillväxten av Walkis konsumentinriktade förpackningsverksamhet och de blir en del av det globala affärsområdet Consumer Packaging.

”Vi är glada över sammanslagningen med Walki, som värdesätter våra entreprenörsdrivna verksamheter och är engagerade i våra företags långsiktiga tillväxt. Genom att kombinera vår marknadskunskap och kundfokus med Walkis breda utvecklings- och forskningskunnande och närvaro i Europa kan vi erbjuda våra kunder stora fördelar och våra anställda en framgångsrik framtid”, säger Jonas Skuthälla, VD för Westpak, och Stefan Söderlund, VD för Flexipack, i ett gemensamt uttalande.

Affären väntar på godkännande från konkurrensmyndigheter. Parterna har kommit överens om att inte uppge köpesumman eller villkoren för transaktionen.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!