Bättre tryckkvalitet på wellpapp än med flexotryck utlovas med Xeikons och Flint Groups nya digitala plattform Idera. (Bild Xeikon)

Xeikon och Flint Group satsar på digitaltryck inom wellpapp

12 juni, 2020

Xeikon och Flint Group har lanserat en digital plattform för trycklösningar inom wellpappindustrin. Man har döpt den till Idera. En av hörnstenarna i plattformen är en post-print, single pass press, som jobbar med certifierade, livsmedelssäkra, vattenbaserade färger på bestrukna eller obestrukna ark med mått upp till 1,6 x 2,8 meter och i hastigheter upp till 150 meter per minut.

Idera passar bra för wellpappförpackningsmarknaden som, liksom så många andra delar av förpackningsindustrin, får allt mer ökande efterfrågan på kortare serier i kombination med högre kvalitet.

Enligt Xeikon och Flint kommer Idera att ge bättre tryckkvalitet än flexo och möjliggöra tryck av både korta och längre serier. Användaren kan dra nytta av alla fördelar med digital tryckteknik liksom minskat spill. Från september i år kommer lösningen att finnas uppställd hos Xeikons globala testcenter i Lier, Belgien, vilket gör det möjligt för kunder att utvärdera och testa.

”Det är ingen hemlighet att vi ser snabba förändringar i hur konsumenterna handlar och hur varumärken och handel reagerar”, säger Sebastien Stabel, Market Segment Manager Carton Packaging. ”Den exponentiella tillväxten av e-handeln och den ökande pressen på hållbarhet är underliggande krafter som driver på kreativ innovation i digitalisering av förpackningar mot högre nivåer. Ständigt ökande konsumentförväntningar på unika och underhållande produkter fortsätter att sätta ribban högre i leveranskedjan via minskade ledtider och ändå snabbare leveranser”.

Stabel tror också att vi kommer att få se ändå mer förändringar i framtiden och pekar bland annat på studien ”No ordinary disruption – winning with new models in packaging 2030”, från konsultföretaget McKinsey. I denna säger man ”Det här är tiden för företag i förpackningsindustrin att knäppa upp och vara startklara. De har mindre än två år på sig för förberedelse”. Vad man säger är att företag måste ändra sitt fokus via en ”intuitiv återställning” och ta en ny titt på sina affärsmodeller och marknader. Xeikon menar att det är att man går från traditionell post-print till digital inom wellpappförpackningsindustrin så är det ett steg på denna väg.

Utveckingsarbetet har skett i nära samarbete med Flint Group och med kunderna, för att skräddarsy mjuk- och hårdvara och färgerna. Inriktningen ligger främst på marknaderna i Europa och Nordamerika. Färgerna har Xeikons nya, patenterade teknologi för pigmentdispersion.

Text Bo Wallteg

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!